Telefoon abonnement en het BKR. Deze twee zaken hadden tot voor kort veel met elkaar te maken. Vanaf 1 januari 2011 hebben de drie grote telecombedrijven in Nederland, die tot voor die tijd nauw met het BKR samenwerkte, de samenwerking met het BKR gestopt. Zij vonden dat hun klanten disproportionele gevolgen overhielden aan een negatieve BKR registratie. Als BKR-deelnemer moet je (dit is verplicht) een betalingsachterstand melden bij het BKR. Mensen die de telefoonrekening een beetje te laat hadden betaald, konden dan dus problemen krijgen met de aanvraag van een nieuwe hypotheek. En dat terwijl ze financieel gezien niet per se financiele problemen hoefden te hebben.


Telefoon abonnement met BKR

Het BKR betreurde het besluit direct. Ook het NIBUD keerde zich tegen het besluit van de telefoonbedrijven, en eiste dat het werd teruggedraaid. Bovendien werd er in de politiek over gediscusseerd. Het CDA keerde zich tegen het besluit, omdat uit onderzoek is gebleken dat jongeren met een telefoonschuld twaalf keer meer risico lopen op financiële problemen, dan leeftijdsgenoten zonder telefoonschuld. De uitspraak in december 2010 van tweedekamerlid Mirjam Sterk van het CDA was nog: als de secor niet meewerkt, moet het maar wettelijk worden geregeld.

BKR, telefoon abonnementen en de toekomst

Dit is tot vandaag de dag niet gebeurd. Wel vermoedt men dat het BKR achter de schermen in gesprek is met de telefoonbedrijven. Daarom is het waarschijnlijk dat de drie grote telecombedrijven (Vodafone, KPN en T-mobile) in de toekomst weer gaan samenwerken met het BKR. Dat betekent ook weer dat een telefoonschuld een negatieve BKR registratie op gaat leveren. Wellicht komt er wel een nieuwe BKR codering; BKR codering T (telefoonschuld) of iets dergelijks.


Laat een reactie achter